وب نوشت طارق نادری

۲۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ...» (حجرات/12)

ای کسانی که ایمان آورده‌اید ! از بسیاری از گمانها بپرهیزید ، که برخی از گمانها گناه است.


عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ -رضی الله عنه-: أَنَّ رَسُولَ اللَّـهِ -صلی الله علیه و سلم- قَالَ: «إِیَّاکُمْ وَالظَّنَّ، فَإِنَّ الظَّنَّ أَکْذَبُ الْـحَدِیثِ» (متفق‌علیه).
ابوهریره -رضی الله عنه- می¬گوید: رسول الله -صلی الله علیه و سلم- فرمود: «از گمان بد، اجتناب کنید. زیرا گمان بد، بدترین نوع دروغ‏ است».

 _______________

برادر و خواهر مسلمان! از گمانه زنی در مورد دیگران خود داری کن، چه بسیار «شایدهایی» که حقیقت نداشتند!

  • طارق نادری

«‏یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَى أَنْ یَکُونُوا خَیْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَى أَنْ یَکُنَّ خَیْرًا مِنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِیمَانِ وَمَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ‏» (حجرات/11)

‏ای کسانی که ایمان آورده‌اید! نباید گروهی از مردان شما گروه دیگری را استهزاء کنند، شاید آنان (مسخره شدگان) بهتر از اینان (مسخره کنندگان) باشند، و نباید زنانی زنان دیگری را استهزاء کنند ، زیرا چه‌بسا آنان از اینان خوبتر باشند، و همدیگر را طعنه نزنید و مورد عیبجوئی قرار ندهید، و یکدیگر را با القاب زشت و ناپسند مخوانید و منامید. چه بد است، بعد از ایمان آوردن، سخنان ناگوار و گناه‌آلود بر زبان راندن! کسانی که دست برندارند و توبه نکنند، ایشان ستمگرند. ‏‏

  • طارق نادری

«‏إِنَّ الشَّیْطَانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّمَا یَدْعُو حِزْبَهُ لِیَکُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِیرِ‏» (فاطر/6)

بی‌گمان اهریمن دشمن شما است، پس شما هم او را دشمن بدانید. او پیروان خود را فرا می‌خواند تا از ساکنان آتش سوزان جهنّم شوند.

 _______________

راستی اگر دشمنت تو را به انجام کاری راهنمایی کند انجام میدهی؟ آن هم درصورتی که بدانی که او دشمنی ابدی است و هیچگاه صلح نخواهد کرد و سوگند یاد کرده تمام زندگی اش را وقف گمراهی تو کند!!

  • طارق نادری

وَعَنْ جَابِرٍ قَالَ: «نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَنِ الضَّرْبِ فِی الْوَجْهِ وَعَنِ الْوَسْمِ فِی الْوَجْه». رَوَاهُ مُسلم

جابر میگوید: «پیامبر -صلی الله علیه و سلم- از ضربه زدن به صورت و خالکوبی در صورت نهی کردند».

  • طارق نادری

بسیار پیش آمده است که به دوستانم میگویم فلانی چرا نماز نمیخوانی؟ در جواب میگویند «بابا من گنهکارم خدا نماز من را نمیپذیرد!» یا «نماز باید با دل پاک خوانده شود نماز اخلاص میخواد که من ندارم!» و امثال این سخنان.

برادر و خواهر مسلمان! بر حذر باش که این فریب شیطان است و بدان هیچ گاه شیطان برای ممانعت از اقامه نماز به تو نمیگوید که «نماز بد است!».

نیز بدان که هیچ عذری برای نماز نخواندن وجود ندارد مگر این که شخص دیوانه باشد و یا بیهوش شده باشد. حتی اگر تنها مغز کار بکند و تمام اعضای بدن از کار افتاده باشد باید نماز را در ذهن خواند!

طارق نادری

جمعه - ۲۵ مرداد ۱۳۹۲

  • طارق نادری

یکی از پسران هارون الرّشید پیش پدر آمد خشم آلوده که مرا فلان سرهنگزاده دشنام مادر داد، هارون الرشید ارکان دولت را گفت جزای چنین کسی چه باشد یکی اشارت بکشتن کرد و یکی بزبان بریدن و دیگری بمصادرت و نفی. هارون گفت ای پسر! کرم آن است که عفو کنی و اگر نتوانی تو نیزش دشنام مادر ده چندانکه از حد در نگذرد پس آنگه ظلم از طرف تو باشد و دعوی از قِبَل(1) خصم(2).

 (گلستان سعدی / باب اول)

_________________

(1) از قِبَلِ: از طرفِ

(2): خصم: دشمن

  • طارق نادری

یکی از سنتهای فراموش شده فرود آمدن برای سجده با دستها است، که مطلب زیر را که در این باره است از کتاب «روش نماز پیامبر -صلی الله علیه و سلم-» نوشته محمد ناصر الدین آلبانی نقل میکنیم:

رسول الله -صلی الله علیه و سلم- به هنگام سجده دستها را قبل از زانوها به زمین میگذاشت(1) و در این مورد فرموده است: «إذا سَجَدَ أَحَدُکُم؛ فَلا یَبرُک کما یَبرُکُ البَعیرُ، وَ لیَضَعَ یَدَیهِ قَبلَ رُکبَتَیه»(2) (وقتی میخواهید سجده کنید، مانند شتر زانو نزنید، بلکه دستها را قبل از زانوها به زمین بگذارید).

 

_________________

(1) و (2) پاورقی ها در ادامه مطلب (مطالعه پاورقی را نیز توصیه میکنیم.)

  • طارق نادری

«‏إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ‏» (حجرات/10)

‏فقط مؤمنان برادران همدیگرند، پس میان برادران خود صلح و صفا برقرار کنید، و از خدا ترس و پروا داشته باشید، تا به شما رحم شود.‏

  • طارق نادری

«‏یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ‏» (حجرات/6)

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر شخص فاسقی خبری را به شما رسانید درباره‌ی آن تحقیق کنید، مبادا به گروهی بدون آگاهی (از حال و احوالشان و شناخت راستین ایشان‌) آسیب برسانید، و از کرده‌ی خود پشیمان شوید.

 _______________

یاد آوری: اخباری را که در شبکه های مختلف خبری مهواره ای می شنوید فوراً باور نکنید! و از نشر آن به عنوان خبر موثق خود داری کنید. بخصوص زمانی که در مورد جماعتی از مسلمین باشد.

  • طارق نادری

یکی از وزرا پیش ذوالنون مصری رفت و همت خواست که روز و شب بخدمت سلطان مشغول میباشم و بخیرش امیدوار و از عقوبتش ترسان. ذوالنون بگریست و گفت اگر من خدای عز و جل را چنان پرستیدمی که تو سلطان را، از جمله صادقان بودمی.

گر نبودی امید راحت و رنج ... پای درویش بر فلک بودی

گر وزیر از خدا بترسیدی ... همچنان کَز ملِک، مَلَک بودی(1)

(گلستان سعدی / باب اول) 

_________________

(1) معنی بیت چنین است: اگر وزیر چنان که از پادشاه (ملِک) میترسد از خدا میترسید، فرشته (مَلَک) بود!

  • طارق نادری