وب نوشت طارق نادری

۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

صبر سه نوع است:

صبر در عبادت: انجام عبادات گاهی بر انسان سنگینی می‏کند، و سستی به شخص روی می آورد، شخص مؤمن باید در برابر سنگینی انجام عبادت صبر پیشه کند و تسلیم نشود. متأسفانه یکی از مهمترین علل دوری مردم عصر ما از نماز و برخی عبادات نداشتن این نوع صبر است.

صبر در معصیت: که عبارت است از صبر کردن در برابر وسوسه های شیطانی و شهوت‏ ها و پاسخ رد دادن به آن ها.

صبر در قضا و قدر: این نوع صبر همان صبر در سختی های زندگی و مشکلات است.

  • طارق نادری
«قُل لَّا یَسْتَوِی الْخَبِیثُ وَالطَّیِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَکَ کَثْرَةُ الْخَبِیثِ ۚ فَاتَّقُوا اللَّـهَ یَا أُولِی الْأَلْبَابِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» (مائده/100)
ترجمه: «(ای پیغمبر! به مردم) بگو: ناپاک و پاک (و حرام و حلال) مساوی نیستند، هر چند که فراوانی ناپاک (و حرام) شما را به شگفت اندازد. پس ای خردمندان! (با امتثال اوامر و اجتناب نواهی یزدان) خویشتن را از (خشم) خدا برحذر دارید تا این که رستگار شوید.»
(ترجمه برگرفته از تفسیر نور اثر دکتر خرمدل)

______________
مراد از خبیث‌: حرام‌ و مراد از طیب‌: حلال‌ است‌. یا مراد؛ انسان‌های‌ بد و شرور و مردمان ‌خوب‌ و پاکند. یا مراد؛ اعمال‌ بد و اعمال‌ نیک‌ است‌. قرطبی‌ می‌گوید: «لفظ، عام‌ است‌ و همه‌ این‌ معانی‌ را دربر می‌گیرد». (انوار القرآن)
  • طارق نادری
ماجرا از روزهای اول سال سوم دبیرستان شروع شد!
زنگ دین و زندگی بود؛ آن معلم آمد، آن معلم با دفتر حضور و غیاب آمد!
هنگام معارفه، پرسید: تو کلاس ماموستا هست؟!
یک هو جمعی از دوستان به من نگاه کردند و گفتند این ماموستاست!! من هم که اولین بار بود اینطوری نامگذاری میشدم! کلاً هنگ کردم! و با لبخندی ملیح ماجرا را نادیده گرفتم!
روزها گذشت و دیگه عادی شده بود که بهم بگن ماموستا، تا این که یک روز ...
یکی از دوستان گفت: راستی تو میتونی فتوا بدی؟!
منم که اول فکر کردم شوخی میکنه فقط خندیدم! 
گفت: جدی میگم چرا میخندی؟!
منم گفتم: برو بابا چی میگی؟ من که درس دینی نخوندم
جالب این بود که ایشون اظهارات بنده رو به شدت تکذیب میکردند! و می‏گفت: بخدا میتونی ولی به روی خودت نمیاری!!
خلاصه کلی قسم و قرآن خوردم که نمیتونم ولی فکر کنم آخر سر هم باور نکرد! شاید پیش خودش فکر کرده بود که این شایعه رو آمریکا و اسرائیل برای تخریب شخصیت من انداختن!!
به هر حال از اون موقع تا حالا اجازه نمیدم کسی به غیر از نام خودم صدام بزنه!!

طارق نادری
سه شنبه - ۱۲ فروردین ۱۳۹۳
  • طارق نادری
ئەبێ بەخشەندە مل کەچ کا لە عاستی مووچەخۆری خۆی ... سوڕاحی سەر فروو دێنێ لە بۆ پیاڵە کە تێکا بۆی
(بێسارانی)
ترجمه: بخشنده باید در مقابل حقوق بگیرش تواضع داشته باشد ... پارچ وقتی میخواهد آب در لیوان بریزد سر فرود می آورد.
  • طارق نادری
«وَالشُّعَرَاءُ یَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ ﴿٢٢٤﴾ أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِی کُلِّ وَادٍ یَهِیمُونَ ﴿٢٢٥﴾ وَأَنَّهُمْ یَقُولُونَ مَا لَا یَفْعَلُونَ ﴿٢٢٦﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَکَرُوا اللَّـهَ کَثِیرًا وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا ۗ وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ ﴿٢٢٧﴾» (سوره شعراء)
ترجمه: «سرگشتگان و گمراهان از شعراء پیروی می‌کنند. (۲۲۴) مگر نمی‌بینی که آنان به هر راهی بی‌هدف پا می‌گذارند (و غرق تخیّلات و تشبیهات شاعرانه‌ی خویش هستند). (۲۲۵) و این که ایشان چیزهائی می‌گویند که خودشان انجام نمی‌دهند و بدانها عمل نمی‌کنند. (۲۲۶) مگر شاعرانی که مؤمن هستند و کارهای شایسته و بایسته می‌کنند و بسیار خدا را یاد می‌نمایند (و اشعارشان مردم را به یاد خدا می‌اندازد) و هنگامی که مورد ستم قرار می‌گیرند (با این ذوق خویش خود را و سایر مؤمنان را) یاری می‌دهند. و کسانی که ستم می‌کنند خواهند دانست که بازگشتشان به کجا و سرنوشتشان چگونه است!! (۲۲۷)» (ترجمه برگرفته از: تفسیر نور اثر دکتر خرم دل)
__________________
براستی که چه بسیار کسانی را دیده ام که هرگاه آیه ای از قرآن یا حدیثی را نقل میکردم، در جواب به اشعار شاعران استناد میکردند!
  • طارق نادری
«هَلْ أُنَبِّئُکُمْ عَلَىٰ مَن تَنَزَّلُ الشَّیَاطِینُ ﴿٢٢١﴾ تَنَزَّلُ عَلَىٰ کُلِّ أَفَّاکٍ أَثِیمٍ ﴿٢٢٢﴾ یُلْقُونَ السَّمْعَ وَأَکْثَرُهُمْ کَاذِبُونَ ﴿٢٢٣﴾» (سوره شعراء)
ترجمه: «آیا به شما خبر بدهم شیاطین بر چه کسی نازل می‌شوند (و القاء وسوسه می‌کنند؟). (۲۲۱) بر کسانی نازل می‌گردند که کذّاب و بس گناهکار باشند. (۲۲۲) (به شیاطین) گوش فرا می‌دهند، و بیشترشان دروغگویند. (۲۲۳)»
  • طارق نادری