وب نوشت طارق نادری

فرو افتادن به سجده با دستها

چهارشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۲، ۰۲:۱۰ ب.ظ

یکی از سنتهای فراموش شده فرود آمدن برای سجده با دستها است، که مطلب زیر را که در این باره است از کتاب «روش نماز پیامبر -صلی الله علیه و سلم-» نوشته محمد ناصر الدین آلبانی نقل میکنیم:

رسول الله -صلی الله علیه و سلم- به هنگام سجده دستها را قبل از زانوها به زمین میگذاشت(1) و در این مورد فرموده است: «إذا سَجَدَ أَحَدُکُم؛ فَلا یَبرُک کما یَبرُکُ البَعیرُ، وَ لیَضَعَ یَدَیهِ قَبلَ رُکبَتَیه»(2) (وقتی میخواهید سجده کنید، مانند شتر زانو نزنید، بلکه دستها را قبل از زانوها به زمین بگذارید).

 

_________________

(1) ابن خزیمه (1/76/1)، دارقطنی و به تصحیح حاکم و موافقت ذهبی. و احادیثی که مخالف با این حدیث هستند صحیح نمیباشد، امام مالک و احمد نیز همین را گفته اند «التحقیق لابن الجوزی» (2/108). مروزی در «مسائل» (1/147/1) به سند صحیح این سخن امام اوزاعی را نقل کرده که ایشان فرموده اند: «آنهایی را که من از گذشتگان دیده ام، دستها را قبل از زانوها به زمین میگذاشتند.»

(2) ابو داوود و تمام «الفوائد» (ق1/108) و نسائی در «الصغری» و «الکبری» (1/47) و عبدالحق در «احکام الکبری» (1/54) آنرا صحیح قرار داده و در «التهجد» (1/56) گفته: این حدیث از حدیث وائل که معارض با آن است صحیحتر میباشد. از نظر سند حدیث وائل و دیگر روایاتِ هم معنی صحیح نیستند چنانکه بنده در «الضعیفه» (929) و «اللرواء» (357) در این مورد توضیح داده ام.

مخالفت باشتر وقتی محقق میشود که دستها را قبل از زانو به زمین بگذاریم زیرا شتر زانو را نخست به زمین میگذارد و زانوهای شتر در دستانش قرار دارد چنان که در «لسان العرب» و دیگر کتب لغت آمده است. امام طحاوی در «مشکل آثار» و «شرح معانی آثار» همین مطلب را بیان داشته است.

همچنین اما قاسم سرقسطی در «غریب الحدیث» (1/70/2) به سند صحیح این قول ابو هریره را نقل کرده است که میفرماید: «همچون شتر فراری زانو نزنید» هدف ایشان این است که به هنگام سجده خود را همچون شتر به زمین نیندازید، بلکه با حفظ آرامش نخست دستها و بعد از آن زانوها را روی زمین بگذارید، چنان که در این مورد روایت مرفوع و مفسری وجود دارد» آنگاه حدیث فوق را بیان نموده است.

اما در این مورد این قیم سخن عجیبی گفته اند، ایشان میگوید: «این سخن خردمندانه نیست و اهل لغت نیز چنین معنائی را نمیشناسند» که ما در رد ابن قیم، منابع بالا را ذکر کردیم، و برای تفصیل بیشتر در این مورد به رسانه ای که در رد شیخ تویجری نوشته ام و به زودی چاپ و منتشر خواهد شد، مراجعه کنید.

  • طارق نادری

نظرات (۲)

  • متین غلامی
  • احسنت
    اما بهتر است این حدیث رو نقل نکنی، برخی از علما این حدیث را ضعیف شمرده اند
    پاسخ:
    شیخ آلبانی خود از بزرگترین محدثین معاصر اند وبه این حدیث استناد نموده و ان را صحیح دانسته اند
  • متین غلامی
  • برادر، من نگفتم حدیث جعلی، گفتم اختلاف است مثلا شیخ الاسلام ابن تیمیه ان را ضعیف شمرده
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی