وب نوشت طارق نادری

عملکردن به روایت ضعیف

يكشنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۲۹ ب.ظ

در میان مردم این سخن مشهور است که «عمل به احادیث ضعیف در فضائل اعمال، جایز است» و بر مبنای این سخن، همه احادیثی که نزد آنها صحیح نیست را قبول می‏کنند و بدین وسیله، مطالبی را داخل دین می‏کنند که هرگز دارای اصل ثابت و مشهوری نیست.

این عبارت در واقع بازتاب سخن سه تن از مشهورترین ائمه حدیث، یعنی احمد بن حنبل، عبدالرحمن بن مهدی و عبدالله بن مبارک است که از ایشان نقل شده است: «ما در روایات حلال و حرام، سخت گیریم و در روایات فضائل سهل گیر» اما سخن این بزرگان به طور صحیح فهمیده نشده است؛ زیرا مراد آنان از سختگیری و سهل گیری این نیست که این دو لغت، ضد هم باشند مانند صحیح و ضعیف، بلکه ایشان وقتی در موضوعات حلال و حرام، روایت نقل می‏کردند سختگیری می‏کردند و بالاترین درجه حدیث را می‏پذیرفتند، که در زمان ایشان حدیث صحیح همین بوده است و هرگاه در فضائل حدیث نقل می‏کردند، سخت گیری نمی‏کردند و حدیث حسن را هم می‏پذیرفتند، زیرا در عصر آنان اصطلاح "حسن" در مورد روایات مرسوم نبوده است و غیر از حدیث صحیح همه انواع دیگر حدیث را اقسامی از حدیث ضعیف به حساب می‏آوردند، لذا اگر مردم می‏دانستند که تساهل این بزرگان در نقل فضائل به معنی قبول حدیث حسن بوده است دیگر نمی‏‏ گفتند «عمل به ضعیف در فضائل اعمال جایز است».

مسلم است که حدیث ضعیف، نه فقط نمی‏تواند مصدر حکم شرعی باشد، بلکه برای عمل به یک فضیلت اخلاقی نیز مناسب نیست، زیرا ظن و گمان، غیر از حق و حقیقت است و فضائل، همانند احکام، از پشتوانه های اساسی دین است و شایسته نیست که زیر بنای این پشتوانه ها بر امور واهی باشد ... به اندازه کافی، احادیث صحیح داریم که ما را از احادیث ضعیف بی‏ نیاز کند.

برگرفته از: علوم الحدیث ومصطلحه / دکتر صبحی صالح

  • طارق نادری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی