ملیت گرایی و قوم گرایی
سه شنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۲۲ ب.ظ
«یکی دیگر از مقتضیات «لا اله الا الله» در آن زمان (عصر پیامبر -صلی الله علیه و سلم-) و در هر زمانی دیگر، برادری در راه خدا و حب و بغض و ولاء و براء بخاطر اوست، این ها همه به نسبت جامعه عربی آن زمان و هر جامعه جاهلی جدید و قدیم اموری است که با عرف محیط مغایرت دارد.
در جاهلیت عربی آن زمان رایطه خونی، رابطه ای ثابت و محکم بود و روابط دیگر یا منقطع و ضعیف بود یا اصلا رابطه ای وجود نداشت و در جاهلیتهای جدید رابطه قومیت و ملیت جایگزین رابطه خونی محدود آن زمان شده است که جاهلیت جدید به آن افتخار میکند، دقیقاً به همان صورتی که جاهلیت عربی به رابطه خونی تعصب میورزید و افتخار میکرد. اختلاف فقط در دامنه و وسعت این روابط است نه در ذات آن.»
برگرفته از:
کتاب: چگونگی دعوت به اسلام
مؤلف: متفکر معاصر محمد قطب
مترجمین: مهدی مصطفایی و آیت حق دوست
انتشارات: آراس
- ۹۳/۰۵/۱۴